Inhuldiging van het Bevrijdingsmonument te Wernhout

inhuldiging van het Bevrijdingsmonument te Wernhout.

De Stichting Hooghe Heerlickheyt Wernhout heeft het initiatief genomen om haar bevrijders, inclusief de gesneuvelden, blijvend te herdenken.

In het gebied van Wernhout zijn veel slachtoffers gevallen. Op Maxburg, Maalbergen, Mereltjesstraat, Wernhoutsburg en Wernhoutse Heide vonden hevige gevechten plaats.

Het waren de Amerikaanse 104 de Infanteriedivisie, bijgenaamd “The Timberwolves”, gesteund door het Britse 147 ste Regiment Koninklijk Pantserkorps, die strijd leverden tegen de Duitsers van 25 tot 27 oktober 1944 de dag dat Wernhout werd bevrijd.

Uit dankbaarheid en erkenning heeft de Stichting een monument ontworpen.

Het bestaat uit een staalconstructie in V-vorm waartegen een herdenkingsplaat is gemonteerd.

De Stichting aanziet de V-vorm als symbool voor: Victory (overwinning), Vrede, Vrijheid, Veiligheid, Verbondenheid en Verhalen.

De onthulling van het monument vind plaats op 23 oktober 2024, om ca.10.00 uur in aanwezigheid van een afvaardiging van de Timberwolves die een bevrijdingstoer doen komende van Wuustwezel
en via…

Uit dankbaarheid en erkenning heeft de Stichting een monument ontworpen.

en via Wernhout en Zundert naar Achtmaal gaan.

Zij zullen het monument mee inhuldigen.

Iedereen is welkom

• Woensdag 23 oktober 2024 om 10.00 uur