Ga naar inhoud
Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Expositie in de Van GoghGalerie: "Jarik Jongman"

Expositie in de Van GoghGalerie

Van Gogh AiR heeft het genoegen u uit te nodigen voor de opening van de tentoonstelling van Jarik Jongman op zondag 28 juli 2024

Jarik Jongman heeft in juli 2024 gewerkt in het gastatelier van het Van GoghHuis. De resulaten daarvan worden gepresenteerd in de Van GoghGalerie.

Tijdens zijn voorbereiding voor de residency in Zundert stuitte Jongman op het laatste werk van Vincent (Boomwortels, 1890) en in een vlaag van pareidolia zag hij daarin het gezicht van Vincent, vervlochten met de wortels.

Dat leidde weer tot een associatie met het symbool van de ‘groene man’. Een groene man of saterkop is een mythologische voorstelling van een gezicht (soms een volledig gestalte) met takken en bladeren als baard- en hoofdhaar, meestal te zien als mascaron of reliëf aan kerken en andere bouwwerken, waarvan de oudste verschijning dateert van de tweede eeuw n.Chr.

De …

De groene man wordt onder andere gezien als het archetype van onze eenheid met de natuur, gerelateerd aan het fenomeen van dood en wedergeboorte, de agrarische/vegetatie mythen die de cyclus van de wedergeboorte van de natuur in de lente beschrijven.

Vanwege Vincents diepe liefde voor de natuur, maar ook zijn religieuze overtuiging, die in zijn werk bijvoorbeeld gestalte kreeg in het motief van de wederopstanding van Lazarus, heeft hij tijdens zijn residency deze associatie verder uitgewerkt.

Prijzen

• Toegang is gratis