Wilgen bij de Aa of Weerijs

Aa of Weerijs
Zundert
Plan je route

Je bent deze boom al op weg hier naartoe tegen gekomen, de knotwilg.

Van Gogh en de knotwilg
Van Gogh bewonderde de grillige vormen en de kracht van deze bomen, die telkens opnieuw uitlopen na het knotten. Deze bomen zijn vaak terug te vinden in zijn landschapswerken, waarin hij de zachtheid en het vloeiende karakter van de wilgen vastlegde. Knotwilgen staan symbool voor veerkracht en hernieuwing, een thema dat vaak in zijn werk terugkomt.

Over de knotwilg
Een rij knotwilgen lijkt soms op een processie van wezen. De myth…

Je bent deze boom al op weg hier naartoe tegen gekomen, de knotwilg.

Van Gogh en de knotwilg

Over de knotwilg
Een rij knotwilgen lijkt soms op een processie van wezen. De mythische betekenis van de salix, oftewel de wilg, verschilt afhankelijk van de cultuur en tradities. In sommige culturen wordt de wilg geassocieerd met vruchtbaarheid en genezing, terwijl het in andere culturen symbool staat voor rouw en verdriet. In de Keltische mythologie bijvoorbeeld, werd de wilg gezien als een heilige boom die bescherming bood tegen kwade invloeden en negatieve energieën. Het hout van de wilg werd gebruikt voor magische rituelen en genezingsceremonies. Salicylzuur is een organische verbinding die voorkomt in de schors van wilgenbomen en in bepaalde planten. Het wordt vaak gebruikt in cosmetica en huidverzorgingsproducten vanwege zijn exfoliërende eigenschappen, waardoor het helpt bij het verwijderen van dode huidcellen en het verminderen van acne. Daarnaast heeft salicylzuur ook ontstekingsremmende eigenschappen.