"Het verhaal over een stilleven van Vincent van Gogh"

De lezing wordt verzorgd door Alexandra van Dongen, conservator Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam en voorzitter van de Stichting Vrienden van Zundert & Van Gogh.

Kort geleden kon het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen het Stilleven met aardappels van Vincent van Gogh, een langdurig bruikleen uit particulier bezit definitief verwerven voor de eigen collectie.

Het stilleven is nu het zevende schilderij van Van Gogh dat onderdeel is van de verzameling van het museum in Rotterdam:

Van Goghs Stilleven met aardappels is samen met zijn Portret van Armand Roulin sinds 23 maart te zien in de nieuwe collectiepresentatie Lievelingen / Beloved op de vijfde verdieping van het publiekstoegankelijke depot van het museum: https://www.boijmans.nl/tentoonstellingen/lievelingen

In het verleden wer…

"Het verhaal over een stilleven van Vincent van Gogh"

In het verleden werd lang gedacht dat Vincent dit stilleven in Nuenen had geschilderd, vanwege de associatie met zijn wereldberoemde Aardappeleters (Nuenen, 1885) alsook naar aanleiding van een aantal andere stilleven studies die hij in het najaar van 1885 maakte met aardappels, met rieten mandjes en andere alledaagse gebruiksvoorwerpen.

Door de combinatie van zowel technisch onderzoek naar de herkomst van het linnen doek alsook de identificatie van de Franse aardewerken steelpan kon het stilleven een jaar later gedateerd worden, namelijk het najaar van 1886, geschilderd in Parijs.

Hoe die veranderende inzichten tot stand zijn gekomen zal Alexandra in haar lezing voor de Vrienden op donderdag 20 juni 19.30 aanstaande uit de doeken doen.

• Donderdag 20 juni 2024 19.30 - 21.30 uur

• Betaalmogelijkheden: Online